Základy našeho zvuku

od mikrofonů a předzesilovačů po výsledný wav, zvukový nosič, stream, mp3, atd...

Mikrofony

Mikrofony

Oktava MK319, Neumann CMV563, Sennheiser MD421...

Kvalitní mikrofony jsou základem dobrého zvuku. Používáme mikrofony osvědčených značek jako Oktava, Neumann, Sennheiser, AKG, Shure, RODE, atd...
Preampy

Preampy

Soundskulptor MP573 + EQ573, Universal Audio Apollo Twin

Jako mikrofonní a linkový předzesilovač používáme Soundskulptor MP573 s aktivním ekvalizérem EQ573 (klon Neve 1073) a dále preamp s AD/DA převodníkem UA Apollo Twin MKII Quatro
DAW + VST

DAW + VST

DAW Presonus Studio One v4, Samplitude Professional, VST Universal Audio, Brainworx, Beatskillz...

Používáme špičkovou digitální pracovní stanici Presonus Studio One v4 a Magix Samplitude Pro, dále VST pluginy firem Universal Audio, Brainworx, Beatskillz, Sknote, atd...

Umožním Vám virtuálně nahlédnout do vyučovací hodiny pro budoucí mistry zvuku. Předmět se jmenuje Hudba a zvuk a vyučuje se ve studijním zaměření Mladý mistr zvuku v Základní umělecké škole v Otrokovicích.

Do třídy vstupují Jarda a David, 10 a 11 let, ze kterých se díky jejich zájmu o moderní hudbu a počítače mohou v budoucnu stát třeba technici při přípravě koncertů, zvukaři, nebo i zvukoví inženýři v televizním nebo zvukovém studiu. Hoši mají za sebou dva ročníky základů hry a ovládání elektronických klávesových nástrojů. Umějí už ovládat doprovodnou jednotku v nástroji, umí si zahrát podle not jednoduchou písničku, znají, k čemu slouží některé konektory na zadní straně nástroje, umí číst a psát noty...

  1. Opakujeme nejprve znalost nejznámějších výrobců elektronických kláves - Yamaha, KORG, Roland, Casio... hoši kupodivu výrobce znají a navíc k nim dokáží přiřadit každý alespoň jeden typ - Yamaha PSR330, Roland D-50... Diskutujeme o rozdílech jednotlivých výrobců, jsou něčím charakteristické, je některý lepší/horší než jiný?
  2. Opakujeme zápis známé písničky do not, zatím ručně a podle nějaké předlohy - Ovčáci, čtveráci. Později písničku zapíší zcela bez předlohy zpaměti. Písničku pak zahrají na klávesy.
  3. Probíráme vznik a šíření zvuku. Zvuk vzniká kmitáním pevného tělesa a šíří se rozkmitáním okolního vzduchu, který pak zachytí naše ucho.
  4. Následují různé hry se zvuky. Poznávání, zda jde o zvuk hudební (lze jej použít v hudbě?) nebo nehudební. Poznávání různých ruchů a zvuků se zavázanýma očima. Poznávání odkud (z jakého směru) zazněl zvuk a ukázání rukou. Poznávání zvuků skutečných akustických nástrojů a jejich napodobenin v elektronických klávesách. Procvičování zvukové paměti - nalezení předem přehraného zvuku v 10 ukázkách. Pokus o pojmenování zvuků - je to dupnutí, bouchnutí, tlesknutí, šramot, vrznutí, cinknutí...
  5. Na závěr hodiny dostávají žáci jedničky do žákovské knížky a také domácí úkol - přiřadit čarou různá zařízení ke správnému konektoru na zadní straně kláves:

A na závěr si dovolím uvést jeden citát z metodické příručky pro studijní obor EZHZT (elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba):

"Absolvent studijního zaměření EZHZT bude hudebník, který dokáže poučeně využívat dostupné technologie ve prospěch umění"

Další články

50 nejlepších zvukařských tipů

(225)

Dnes už trochu zastaralých a mnou trochu upravených 50 tipů pro studiové zvukaře od  Davida Mellora:   1. Ujasněte si svoji vizi.  I skromný člověk se může stát slavným. Ale musí se nejprve rozhodnout, zda se odpoutat od domácího nahrávání a skočit do...

Separační & Split Mastering

(381)

Moderní metody audio masteringu Časopis:  Music Store 2012 / 11 Kategorie:  Studiová technika   Autor:  Jiří Regent Mastering lze v hudbě chápat jako proces přípravy dat pro budoucí uložení na zvukový nosič. Také jej však lze chápat jako tvůrčí činnost,...

Jaké jsou nejvhodnější bedny do studia?

(1293)

Asi před dvěma lety jsem dostal k otestování pro časopis Music Store reprobedny KRK Rokit 5, 6 a 8. V předmluvě k recenzi monitorů jsem napsal malou úvahu na téma "Jaké jsou nejvhodnější bedny do studia...?": Jelikož se často setkávám s dotazy typu:...

Komprimace hudby (podle Boba Katze)

(947)

Kdy lze říci, že je nahrávka dostatečně komprimovaná?Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý příklad. Předpokládejme dvě rozdílné ukázky hudby, jedna je dynamicky pulzující úderná hudba, druhá je s...