Základy našeho zvuku

od mikrofonů po výsledný wav, zvukový nosič, stream, mp3, atd...

Mikrofony

Mikrofony

Oktava MK319, Neumann CMV563, Sennheiser MD421...

Kvalitní mikrofony jsou základem dobrého zvuku. Používáme mikrofony osvědčených značek jako Oktava, Neumann, Sennheiser, AKG, atd...
Preampy

Preampy

Soundskulptor MP573 + EQ573, Universal Audio Apollo Twin

Jako mikrofonní a linkový předzesilovač používáme Soundskulptor MP573 s aktivním ekvalizérem EQ573 a dále preamp s AD/DA převodníkem UA Apollo Twin MKII Quatro
DAW + VST

DAW + VST

DAW Presonus Studio One v4, Samplitude Professional, VST Universal Audio, Brainworks, Beatskilz...

Používáme špičkovou digitální pracovní stanici Presonus Studio One v4 a Magix Samplitude Pro, dále VST pluginy firem Universal Audio, Brainworks, Beatskilz, Sknote, atd...

Umožním Vám virtuálně nahlédnout do vyučovací hodiny pro budoucí mistry zvuku. Předmět se jmenuje Hudba a zvuk a vyučuje se ve studijním zaměření Mladý mistr zvuku v Základní umělecké škole v Otrokovicích.

Do třídy vstupují Jarda a David, 10 a 11 let, ze kterých se díky jejich zájmu o moderní hudbu a počítače mohou v budoucnu stát třeba technici při přípravě koncertů, zvukaři, nebo i zvukoví inženýři v televizním nebo zvukovém studiu. Hoši mají za sebou dva ročníky základů hry a ovládání elektronických klávesových nástrojů. Umějí už ovládat doprovodnou jednotku v nástroji, umí si zahrát podle not jednoduchou písničku, znají, k čemu slouží některé konektory na zadní straně nástroje, umí číst a psát noty...

  1. Opakujeme nejprve znalost nejznámějších výrobců elektronických kláves - Yamaha, KORG, Roland, Casio... hoši kupodivu výrobce znají a navíc k nim dokáží přiřadit každý alespoň jeden typ - Yamaha PSR330, Roland D-50... Diskutujeme o rozdílech jednotlivých výrobců, jsou něčím charakteristické, je některý lepší/horší než jiný?
  2. Opakujeme zápis známé písničky do not, zatím ručně a podle nějaké předlohy - Ovčáci, čtveráci. Později písničku zapíší zcela bez předlohy zpaměti. Písničku pak zahrají na klávesy.
  3. Probíráme vznik a šíření zvuku. Zvuk vzniká kmitáním pevného tělesa a šíří se rozkmitáním okolního vzduchu, který pak zachytí naše ucho.
  4. Následují různé hry se zvuky. Poznávání, zda jde o zvuk hudební (lze jej použít v hudbě?) nebo nehudební. Poznávání různých ruchů a zvuků se zavázanýma očima. Poznávání odkud (z jakého směru) zazněl zvuk a ukázání rukou. Poznávání zvuků skutečných akustických nástrojů a jejich napodobenin v elektronických klávesách. Procvičování zvukové paměti - nalezení předem přehraného zvuku v 10 ukázkách. Pokus o pojmenování zvuků - je to dupnutí, bouchnutí, tlesknutí, šramot, vrznutí, cinknutí...
  5. Na závěr hodiny dostávají žáci jedničky do žákovské knížky a také domácí úkol - přiřadit čarou různá zařízení ke správnému konektoru na zadní straně kláves:

A na závěr si dovolím uvést jeden citát z metodické příručky pro studijní obor EZHZT (elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba):

"Absolvent studijního zaměření EZHZT bude hudebník, který dokáže poučeně využívat dostupné technologie ve prospěch umění"

Nejnovější články

Nahrávání a střih zpěvu

Jiří Regent 17-10-2018 (35)

Pozn: psáno v roce 2005 pro časopis Muzikus.Tak tady máme druhé kolo Superstar... I když honba po finalistech prvního kola téměř utichá, neodpustím si...

Separační & Split Mastering

Jiří Regent 19-06-2018 (231)

Moderní metody audio masteringu Časopis:  Music Store 2012 / 11 Kategorie:  Studiová technika   Autor:  Jiří Regent Mastering lze v hudbě chápat jako...

Komprimace hudby (podle Boba Katze)

Jiří Regent 11-10-2017 (659)

Kdy lze říci, že je nahrávka dostatečně komprimovaná?Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý...

Na návštěvě u mladých mistrů zvuku

Jiří Regent 16-08-2017 (790)

Umožním Vám virtuálně nahlédnout do vyučovací hodiny pro budoucí mistry zvuku. Předmět se jmenuje Hudba a zvuk a vyučuje se ve studijním zaměření Mladý mistr...