Základy našeho zvuku

od mikrofonů a předzesilovačů po výsledný wav, zvukový nosič, stream, mp3, atd...

Mikrofony

Mikrofony

Oktava MK319, Neumann CMV563, Sennheiser MD421...

Kvalitní mikrofony jsou základem dobrého zvuku. Používáme mikrofony osvědčených značek jako Oktava, Neumann, Sennheiser, AKG, Shure, RODE, atd...
Preampy

Preampy

Soundskulptor MP573 + EQ573, Universal Audio Apollo Twin

Jako mikrofonní a linkový předzesilovač používáme Soundskulptor MP573 s aktivním ekvalizérem EQ573 (klon Neve 1073) a dále preamp s AD/DA převodníkem UA Apollo Twin MKII Quatro
DAW + VST

DAW + VST

DAW Presonus Studio One v4, Samplitude Professional, VST Universal Audio, Brainworx, Beatskillz...

Používáme špičkovou digitální pracovní stanici Presonus Studio One v4 a Magix Samplitude Pro, dále VST pluginy firem Universal Audio, Brainworx, Beatskillz, Sknote, atd...

 

Rock, Pop - kompletní nahrávky, někdy programované bicí

Rousing Numbers - Zóna zájmu

Demo metalové kapely z Hulína

Mirek Olšák - Muž tvých snů

Písničky v popovém stylu, ke kterým Mirek natáčí i videoklipy. Postup nahrávání byl akustické kytary, programované bicí, basa, ostatní zvuky, zpěv.

Mirek Olšák - Na věky věků

Tomáš Jablonský - Příběh

Písnička fotbalisty pražské Slavie Tomáše Jablonského v produkci Romana Kuriala.

Indeed - Hey Dad

To takhle přišli do studia dva mladíci s basou a akustickou kytarou a vypálili takovouhle hitovku...

Bite Hazard - How Much Love

Skupina Bite Hazard, úzce spojená s nahrávacím studiem, nahrála v letech 2007 až 2012 několik nahrávek. Toto je jedna z prvních s Gabrielou Gunčíkovou, tehdy 14letou začínající zpěvačkou. Originál je od skupiny Vixen.

Bite Hazard - Cryin' 

Skupina Bite Hazard se zpěvačkou Zuzkou Pavlíčkovou, písnička je od skupiny Vixen.

Hrbovo blues - Don't

Skupina Hrbovo blues z Holešova a nahrávka z roku 2006.

 

Folk, Etno...

Imperio - Čercheň

Imperio - Mek Terne Samas

Výborná romská kapela z Přerova.

Nebo co... 

 Folk-rocková skupina z Hulína

 

MIDI + zpěv

Aleš Pavlorek - Láďa je fit

Aleš Pavlorek - Krásně jedu

Písničky zlínského skladatele. Aleš si doma zapsal partituru v programu Finale a vyexportoval do MIDI. U nás ve studiu se přiřadily zvuky, děti ze ZUŠ Otrokovice písničky nazpívaly a následoval mix a mastering.

Jakub Hrdý - Mám rád vůni tvý kůže

Velkou část naší studiové práce zabírá nahrávání zpěvu k MIDI polotovaru, případně k hotovému podkladu převzaté písně.

 

Muzikál, písně...

Matěj Tauš & Finesty - Nezapomeň

Písnička  Matějovy kapely Finesty.

Matěj Tauš - Čekám dál

Úvodní písnička z muzikálu Matěje Tauše Naše ulička. Písničky vznikaly ve studiu na demonahrávky Matějova klavíru, které si donesl z domu, případně nahrál živě ve studiu.

 

Mluvené slovo

Jarda Loucký

Známý hlas rockového znalce a komentátora Jardy Louckého tentokrát v připravované audioknize Revoltikon od Bruna z Krabathoru a Hypnos.

Zdeněk Julina

Hlas Zdeňka Juliny z Městského divadla Zlín.

 

Písničky na zakázku

Barbora Kašpárková - To jsem já

Michala Stržínková - Big City Nights

Katka Mikšaníková - Nech mě hádat

Gabriela Gunčíková - Hes A Dream

Marcel Večerka - Lásku si přát

Písničky objednané na zakázku např. zadáním převzaté písně a tóniny, na vlastní dodaný nápad nebo na náš vlastní podklad.

 

Mikrofony

Poslechové monitory

  • Neumann CMV563
  • Oktava MK-319
  • RODE NT1-A, NT2-A
  • Sennheiser MD421, e835, e845
  • AKG C451, AKG D112
  • Shure SM57, SM58
  • a další...
  • Dynaudio Acoustics BM6A
  • Yamaha NS-10M
  • Behritone C50A
  • další hifi monitory pro kontrolní poslech...

 

Yamaha NS-10MDynaudio Acoustics BM6ABehritone C50A

 

Recording

  • Universal Audio Apollo Twin Quatro MKII - dvoukanálový Thunderbolt AD/DA převodník s technologií Unison
  • Sound Skulptor MP573 s ekvalizerem EQ573 - mikrofonní a nástrojový předzesilovač  (klon Neve 1073, 1084)
  • Behringer DDX3216 - mixážní pult pro rozšíření počtu stop, rozhraní ADAT 16 kanálů
  • Allen-Heath iLive T112, T80, iDR-64 - pro nahrávání živých vystoupení, rozhraní DANTE 64 kanálů
  • Magix Samplitude Professional (nahrávací, editační a masteringový software)
  • Presonus Studio One Professional (DAW)
  • Presonus Faderport8 - hw ovladač pro DAW a pluginy
  • sada pluginů VST a nástrojů VSTi od Universal Audio, Brainworx, Waves, Beatskillz, atd...

 

Další Hardware:

Yamaha REV-7 (studiový reverb)

Vitalizer SPL SX-2 (psychoakustický ekvalizér)

ART Tube MP Studio V3 (lampový mikrofonní a nástrojový předzesilovač),

Behringer Ultravoice Digital VX2496 (zpěvový dynamický procesor)

Yamaha G2020B (kompresor)

Behringer HA4700 (sluchátkový distribuční zesilovač, 4nezávislé cesty, možnost až 12 sluchátek),

Alesis D4 (bicí modul, převodník audio - MIDI),

TASCAM DA-30 (DAT magnetofon, pro restaurování starých záznamů) 

Kytarový lampový zesilovač MESA/BOOGIE 20/20

BOSS GT-8

Tech 21 SansAmp 1.1

Korg WMS40 Wirelles system

box  Marshall 1960A,

kytarový simulátor Line6 POD,

bicí souprava SONOR

a další...

Mastering provádíme pomocí kvalitních algoritmů v programu Samplitude s použitím špičkových pluginů firmy Universal Audio.

Zpracování souborů pro mastering je nejlépe prodiskutovat před jejich zasláním přímo s námi. Přečtěte si také několik článků z našeho blogu http://blog.bitehazard.cz/search/label/mastering . Obecně platí, že soubor by měl být v kvalitě nejméně 44,1 kHz/24 bit, bez limitace, bez ustřiženého začátku a konce, headroom max -3 dBFS (tzn. lépe -6 až -10 dBFS). Nenahrávejte své projekty samplovacím kmitočtem 48 kHz, pokud pro to nemáte dobrý důvod. Je to zbytečné a nijak to nevylepší kvalitu nahrávky. Nepoužívejte ani vyšší samplovací frekvence, jako 88,2, 96, 192 kHz, pokud není nahrávka určena pro DVD nebo BlueRay disky. Každým převodem do nižšího formátu se udělá více škody, než když je od začátku použito 44,1 kHz.

Nenoste nám ke zpracování mp3 převedené do wavu! Poznáme to a takové soubory odmítneme zpracovat.

Mastering je nejlépe řešit zasláním souborů pomocí internetu. Následně obdržíte zdarma návrh masteringu jednoho tracku. Po Vašich připomínkách a korektuře zpracujeme další tracky dle Vašich požadavků a výsledný master bude umístěn na server ke stažení.

Dříve se objednávka masteringu prováděla pomocí formuláře Mastering_R-AUDIO.pdf . Není nutno již vyplňovat, CD už se téměř nepoužívá a vše se řeší pomocí internetu a zasílatelských služeb nebo mailů. Pouze pokud nám chcete sdělit údaje o parametrech skladeb, můžete formulář vyplnit, nebo jej použít jako vodítko. 

Ceny jsou zjednodušené, 1200,-Kč za jednu běžnou písničku (do 5 minut). 

Mistr zvuku - kurz pro začínající zvukaře

Určeno pro zájemce o problematiku nahrávání, ozvučování, tvorby zvuku a hudby na počítači. Soustavné studium nebo zrychlený kurz. Cílem je vychovávat zvukaře, který je zároveň muzikantem. Hudbu může zvučit nebo dále zpracovávat pouze člověk, který hudbě rozumí.

Soustavné studium

probíhá většinou individuálně nebo ve skupinách dvou studentů jednou týdně ve dvouhodinových lekcích v nahrávacím studiu, případně i jinde při praktické činnosti.  Učivo kurzu je rozloženo do 2 let (asi 160 hodin). Předpokládá se alespoň částečná znalost hry na některý hudební nástroj.

 

Náplň kurzu se skládá z těchto témat:

 

Počet hodin*
hudební nauka - základy harmonie a rytmu 10
notace - znalost čtení i zápisu not, práce v notačním programu 10
nauka o zvuku, akustika 10
hudební nástroje - tónové a kmitočtové rozsahy, způsoby snímání 10
mikrofonní technika - typy mikrofonů a jejich použití 10
nahrávací a záznamová technika - mixážní pulty, zvukové karty, nahrávací programy 10
ozvučovací technika 10
elektroakustický řetězec - propojování přístrojů při ozvučování nebo ve studiu 10
zpracování signálu - výpočty, dynamické procesory, mix, mastering... 20
práce v nahrávacím softwaru (DAW) 20
praxe v nahrávacím studiu 40

*Pozn: počty hodin jsou přibližné. Témata se prolínají, např. mikrofonní technika a praxe v nahrávacím studiu, nahrávací a záznamová technika a práce v nahrávacím softwaru, atd... 

Výuka probíhá v příjemném prostředí nahrávací režie


Zrychlený kurz

je určen pro zájemce, kteří nemohou z různých důvodů navštěvovat pravidelnou výuku. Rozsah a náplň kurzu je možné domluvit individuálně.

Některé tzv. "zvukařské školy" fungují na principu předvádění výrobků ve stylu prodejních akcí. Studenti si takové předváděčky vlastně ještě platí formou školného. Takovéto praktiky u nás zásadně neprovozujeme.

Náplň kurzu odpovídá akreditovanému vzdělávacímu programu Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba, který je vyučován v ZUŠ Otrokovice pod názvem Mladý mistr zvuku a je k nahlédnutí na stránkách školy zde (v prohlížeči pdf listujte dole na stránku 65, dokument zřejmě nelze stahovat). V ZUŠ Otrokovice jsou do tohoto oboru přijímáni žáci již od věku 7 let, první cyklus trvá 7 roků, druhý cyklus další 4 roky. Přihlásit se můžete v kanceláři školy nebo v našem nahrávacím studiu, které se školou v tomto směru spolupracuje. Přihlášení do kurzů soukromé výuky můžete uskutečnit kdykoli, zahájení výuky není vázáno na začátek školního roku.

 

Něco o mně...

  • - 1990 - 1992 - pracuji ve studiu SOUGP v Otrokovicích jako pomocník
  • - 1993 - přebírám od kolegy otrokovické studio, vzniká R-AUDIO&recording
  • - do roku 1995 nahrávám analogově do pásu 
  • - od roku 1995 používám synchronně s pásem počítač Atari s programem Notator pro záznam MIDI 
  • - 1997 - studio spláchla povodeň, něco jsem zachránil... 
  • - 1998 - nahrávám v opraveném studiu, první profesionální zvuková karta, záznam audia synchronně do počítače i do pásu
  • - Pracuji v programech Logic, Cubase, Sonar, Samplitude...
  • - Pořádám výukové kurzy pro zvukaře. Pracuji i jako live zvukař...
  • - Píšu odborné články a recenze do hudebních časopisů Muzikus a Music-Store
  • - 2011 - stěhování studia do Topolné, nové vybavení, digitální mixpulty, vybavení pro mastering. Vzniká BiteHazard studio.
  • - 2012 - v ZUŠ Otrokovice zakládám oddělení výuky EZHZT (Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba)  pod názvem "Mladý mistr zvuku"
  • - 2017 - přechod na platformu UA Apollo, Presonus Studio One, výměna velké části vybavení, Kurzy pro začínající zvukaře

 

 

Soukromá výuka dalších oborů:

Kytara klasická - pro zájemce jakéhokoli věku. Na klasickou kytaru může začít hrát dítě už asi v 5 letech. Horní hranice není omezena, nebojte se začít i v pozdějším věku. Hra pro radost je užitečná pro každého. Kytara je levná, lehká, zastane celý orchestr a můžete si ji nosit všude s sebou.

Kytara elektrická - pro zájemce, kteří už ovládají základy hry na klasickou kytaru


Ceny hudebních oborů 200 Kč/45 min, Mistr zvuku 2000 Kč/měsíc (8 hod.), zrychlený kurz cena dle domluvy. Dotovaná cena všech oborů v ZUŠ je pro studenty 1500 Kč/pololetí.

Přihlásit se můžete pomocí emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Rousing Numbers, Mirek Olšák, Bruno (Hypnos, Krabathor) Tomáš Jablonský, Duo Aramis, Matěj Tauš, Alena Hubíková, ZUŠ Otrokovice, Tina, Crash22, Crash, Spirit(s)Days, LiveMore, Lipo, Anduud, Press-rock, Bite Hazard, Bruce Dickinson revival, Makky, Aleš Pavlorek, Roks, Mistake, Michala Stržínková, Gabriela Gunčíková, Tojs, Nemo (Cure Portent), Kvety Nikotínu (Slovensko), Zuzana Miková (Top 40 Superstar 2006), M+M (Ekvádor), Bára Kašpárková, Imperio...

Reference & Vzkazy

Další články

Haló, to je nahrávací studio?

(1439)

Ano…?Dobrý den, prosím vás, to je nahrávací studio?Ano.Já jsem na internetu našel vaše stránky a potřeboval bych se na něco zeptat.No…Víte, já mám doma takové mini studijko, už nahrávám asi 2 roky, takže už nějaké zkušenosti mám, já nahrávám jenom tak pro...

Není decibel jako decibel

(1396)

dB, dBu, dBV, dBm, dB(spl), toto všechno jsou jednotky používané hudebníky a zvukaři, někdy, bohužel, aniž by věděli co přesně vyjadřují. I nehudebník, když se v novinách dočte, že hluk před restaurací po 22 hodině překročil 60 dB, nebude asi...

Komprimace hudby (podle Boba Katze)

(947)

Kdy lze říci, že je nahrávka dostatečně komprimovaná?Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý příklad. Předpokládejme dvě rozdílné ukázky hudby, jedna je dynamicky pulzující úderná hudba, druhá je s...

Jak vzniká studiová nahrávka?

(1362)

Připravil jsem pro vás několik zvukových ukázek, podle kterých můžete sledovat vznik studiové nahrávky metodou vrstvení. Jedná se stále o jediný úsek skladby v délce několika sekund s přibývajícími stopami nástrojů a vokálů v chronologickém pořadí, tak, jak...