Připravil jsem pro vás několik zvukových ukázek, podle kterých můžete sledovat vznik studiové nahrávky metodou vrstvení. Jedná se stále o jediný úsek skladby v délce několika sekund s přibývajícími stopami nástrojů a vokálů v chronologickém pořadí, tak, jak byly postupně nahrávány a míchány. Z důvodů co nejmenšího počtu klipů jsou ukázky uloženy vždy pro skupiny nástrojů - např. ukázka nahraných kytar je pouze jedna, i když byly kytary vrstveny postupně na několika stopách.
Úroveň hlasitosti jednotlivých stop je poměrně nízká, při záznamu a mixu se používá spíše vysoká citlivost monitorů. Záznam je 24 bitový, takže teoreticky i při poloviční hlasitosti oproti maximu je využito 23 bitů. V praxi je ale záznam zpracováván v interním rozlišení 32 bitů.


  1. bicí + basa - záznam bicích na 8 stopách (bd, sd, sd-, tom1, tom2, hh, overhead-L, overhead-R), současně s basovou kytarou na 1 stopě, bez kompresorů

  2. + kytary - přidána kytara stereo, kytara mono 1, kytara mono 2

  3. + klávesy - přidány klávesy stereo 1, klávesy stereo 2

  4. + back vocals - navrstveno několik vokálů, mužské + ženské hlasy, bez kompresorů

  5. + vocal solo - sólový hlas zpěvačky, sestříhaná 1 stopa z několika verzí, bez kompresorů

  6. mix instrument - mix nástrojové skupiny, kompresory na stopách, reverb

  7. mix full - k mixu přidány skupiny vokálů a sólový zpěv, kompresory na stopách nebo na skupinách vokálů, reverb. Všimněte si hlavně vyrovnaní dynamiky zpěvu srovnáním s ukázkou č.5, kde je zpěv zatím bez komprese.

  8. master cd - hotový master, limitace, celkový kompresor, EQ, bez ditheringu. Pozor na vyšší hlasitost této ukázky.

Všechny ukázky jsou v kvalitě 192 kbps.

Pozn: Zvukové ukázky jsou z nahrávání skupiny Hrbovo blues z roku 2006

Další články

50 nejlepších zvukařských tipů

(1128)

Dnes už trochu zastaralých a mnou trochu upravených 50 tipů pro studiové zvukaře od  Davida Mellora:   1. Ujasněte si svoji vizi.  I skromný člověk se může stát slavným. Ale musí se nejprve rozhodnout, zda se odpoutat od domácího nahrávání a skočit do...

Komprimace hudby (podle Boba Katze)

(1639)

Kdy lze říci, že je nahrávka dostatečně komprimovaná?Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý příklad. Předpokládejme dvě rozdílné ukázky hudby, jedna je dynamicky pulzující úderná hudba, druhá je s...

Nahrávání a střih zpěvu

(659)

Pozn: psáno v roce 2005 pro časopis Muzikus.Tak tady máme druhé kolo Superstar... I když honba po finalistech prvního kola téměř utichá, neodpustím si zmínit nahrávku Anety Langerové, která na mne před časem velmi zapůsobila (Aneta i nahrávka). Kvalitní...

Na návštěvě u mladých mistrů zvuku

(1469)

Umožním Vám virtuálně nahlédnout do vyučovací hodiny pro budoucí mistry zvuku. Předmět se jmenuje Hudba a zvuk a vyučuje se ve studijním zaměření Mladý mistr zvuku v Základní umělecké škole v Otrokovicích. Do třídy vstupují Jarda a David, 10 a 11 let,...