Jsme také na Facebooku:

Jsme také na Facebooku:

Na návštěvě u mladých mistrů zvuku

U mladých mistrů zvuku
82 / 100

Umožním Vám virtuálně nahlédnout do vyučovací hodiny

U mladých mistrů zvuku.

Předmět se jmenuje Hudba a zvuk a vyučuje se ve studijním zaměření Mladý mistr zvuku v Základní umělecké škole v Otrokovicích.

Do třídy vstupují Jarda a David, 10 a 11 let, ze kterých se díky jejich zájmu o moderní hudbu a počítače mohou v budoucnu stát třeba technici při přípravě koncertů, zvukaři, nebo i zvukoví inženýři v televizním nebo zvukovém studiu. Hoši mají za sebou dva ročníky základů hry a ovládání elektronických klávesových nástrojů. Umějí už ovládat doprovodnou jednotku v nástroji, umí si zahrát podle not jednoduchou písničku, znají, k čemu slouží některé konektory na zadní straně nástroje, umí číst a psát noty…

  1. Opakujeme nejprve znalost nejznámějších výrobců elektronických kláves – Yamaha, KORG, Roland, Casio… hoši kupodivu výrobce znají a navíc k nim dokáží přiřadit každý alespoň jeden typ – Yamaha PSR330, Roland D-50… Diskutujeme o rozdílech jednotlivých výrobců, jsou něčím charakteristické, je některý lepší/horší než jiný?
  2. Opakujeme zápis známé písničky do not, zatím ručně a podle nějaké předlohy – Ovčáci, čtveráci. Později písničku zapíší zcela bez předlohy zpaměti. Písničku pak zahrají na klávesy.Vstiek
  3. Probíráme vznik a šíření zvuku. Zvuk vzniká kmitáním pevného tělesa a šíří se rozkmitáním okolního vzduchu, který pak zachytí naše ucho.
  4. Následují různé hry se zvuky. Poznávání, zda jde o zvuk hudební (lze jej použít v hudbě?) nebo nehudební. Poznávání různých ruchů a zvuků se zavázanýma očima. Poznávání odkud (z jakého směru) zazněl zvuk a ukázání rukou. Poznávání zvuků skutečných akustických nástrojů a jejich napodobenin v elektronických klávesách. Procvičování zvukové paměti – nalezení předem přehraného zvuku v 10 ukázkách. Pokus o pojmenování zvuků – je to dupnutí, bouchnutí, tlesknutí, šramot, vrznutí, cinknutí…
  5. Na závěr hodiny dostávají žáci jedničky do žákovské knížky a také domácí úkol – přiřadit čarou různá zařízení ke správnému konektoru na zadní straně kláves:klvesov nstroj16082017 2

A na závěr si dovolím uvést jeden citát z metodické příručky pro studijní obor EZHZT (elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba):

“Absolvent studijního zaměření EZHZT bude hudebník, který dokáže poučeně využívat dostupné technologie ve prospěch umění”

Z osnov studijního zaměřenení EZHZT vychází také náš Kurz pro začínající zvukaře, který probíhá přímo v nahrávacím studiu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *